Sham 69

Sham 69 skivomslagSham 69 var ett tidigt engelskt punkband som delade många drag med band som The Clash och The Jam, men med sina bakgrundskörer som liknade röster från en supporterklack i fotboll blev de stora influenser för oi! och streetpunk.

Sham 69 utgick från Hersham (ligger inte så långt från London) och blev 1976 en punkgrupp där Jimmy Pursey (sång), Dave Parsons (gitarr), Albi ”Slider” Maskell (bas) och Mark ”Dodie” Cain (trummor) ingick.

Bandnamnet kom till genom anblicken av graffiti som löd ”Walton and Hersham ’69”, vilket handlade om det lokala fotbollslaget. Ur detta rycktes Sham 69.

Bandet fick tidigt anhängare från National Front som var en politisk högerfalang. Detta var inget som Sham 69 medvetet frambringat, men deras inslag av hejarklacksramsor (lyssna t.ex. på ”The Kids Are United”) i vissa låtar och till det en populistisk politisk ton tillkallade många skinheads.

Det behöver kanske inte sägas att det förekom en del slagsmål i samband med gruppens konserter. Låten ”We Got A Fight” tillkom efter en spelning på ett knökat Roxy Club där saker och ting spårade ut.

”We Got A Fight” fanns med på första albumet Tell Us The Truth från 1978. Konvolutet till Tell Us The Truth visar med all önskvärd tydlighet en vi-mot-dem-känsla. I förgrunden representerar den välvårdade kavajärmen med förlängningen av ett sträckt pekfinger de som vill diktera vad man ska göra. I fonden står killarna i Sham 69, beredda att ta en fight i denna fråga. Raden “Everyone keeps saying who you are” från låten “I’m A Man, I’m A Boy” stöder känslan från konvolutet.

There's Gonna Be A Borstal Break Out singelDet finns ett markerat underifrånperspektiv på skivan, både individualistiskt och klassbetonat. I ”Hey Little Rich Boy” (först utgiven som B-sida på There's Gonna Be A Borstal Break Out) sjunger Pursey:

I don’t need a flash car to take me around
I can get the bus to the other side of the town

En annan låt på skivan är “George Davis Is Innocent”. George Davis hade på mycket lösa indicier dömts till ett långt fängelsestraff för väpnat rån. Han fick emellertid starkt stöd från omgivningen. Vid ett tillfälle sågs Roger Daltrey i The Who med en T-shirt där ”George Davis Is Innocent” var tryckt.

Redan under samma år kommer andra albumet, That’s Life. Sham 69 gör denna gång ett konceptalbum där en berättelse är infogad mellan låtarna. Vi får följa en yngling ur arbetarklassen från det att han vaknar tills att det slutar med en bilkrasch.

That’s Life finns bland annat låten ”Angels With Dirty Faces” som hade getts ut som singel och nått en hög placering på UK Singles Chart samt den catchiga ”Hurry Up Harry”.

När det är dags för tredje albumet The Adventures of the Hersham Boys har Sham 69 till viss del lämnat punkens uttryck. Detta blev dock försäljningsmässigt deras bästa studioalbum.

Deras sista album The Game är något ojämnt. Här finns starka låtar som ”Give A Dog A Bone” och ”Tell The Children” blandade med en del mindre angelägna alster. Efter detta album splittras Sham 69.

Men under 1987 återuppstår dem med en ny banduppsättning . De ger ut en singel, ”Rip And Tear” och under de nästkommande åren spelas också ett antal album in (se diskografi nedan). 2007 splittrades bandet på nytt efter osämja mellan Pursey och Parsons.

När det engelska fotbollslandslaget behövde en supportsång inför stundande världsmästerskap 2006 fanns väl ingen lämpligare grupp än Sham 69? Det tyckte i alla fall inte de som deltog i en omröstning som en radiostation anordnade och ”Hurry Up England” föddes, med den tidigare låten ”Hurry Up Harry” som modell.

Sham 69 fick aldrig något riktigt stort genomslag, men deras deras första album speciellt kommer alltid ha en given plats bland den tidiga engelska punkmusiken. Med Jimmy Purseys uttrycksfulla röst i låtar som ”Borstal Breakout” och ”Sunday Morning Nightmare”.

Tell Us The Truth - 1978
That's Life - 1978
The adventures of the Hersham Boys - 1979
The Game - 1980
Volunteer - 1988
Information Libre - 1991
Soapy Water and Mister Marmalade - 1995
The A Files - 1997
Direct Action: Day 21 - 2001
Hollywood Hero - 2007 (utgiven i USA)
Western Culture - 2007 (utgiven i Storbrittanien)

Punk77.co.uk/groups/sham69 - Den officiella hemsidan är väldigt tunn, men på Punk77.co.uk hittar du bland annat en lång biografi av bandets historia i tre delar.