Arkiv: punknyheter 2010

Ny punkmusik 2011

Det regnar ner en hel del intressanta skivor i början av nästa år. Social Distortion släpper nytt material, Gang of Four svarar för en albumcomeback och en ny samlingsskiva med The Boys inkluderande tidigare outgivna låtar släpps.
26 december 2010

The Clash blir film

Två filmer, en om The Clash och en om Joe Strummer är planerade inför nästa år. Joe Public och London Calling heter filmerna som ska börjar spelas in 2011. 2011 blir året då två filmer med anknytning till The Clash förmodas realiserads. Paul Viragh arbetar för tillfället med ett manus till en film där Joe Strummers liv ska gestaltas - filmens titel är Joe Public. En kort tid efter filmen om Joe Strummmer annonserats rapporteras om planerna med en film om punkgruppen The Clash. London Calling är titeln och de forna bandmedlemmarna Mick Jones och Paul Simonon ska medproducera.
2 december 2010

Fat Music Vol. 7 - ny samling i november

omslagsbildFat Wreck Chords ger nu ut en sjunde volym i serien Fat Music efter ett uppehåll på åtta år sedan den senaste volymen. Den 23 november släpps Fat Music Vol. 7: Harder, Fatter + Louder! både som CD och LP. 22 spår ingår och bland banden på samlingsskivan återfinns bland annat NOFX, Against Me!, The Flatliners, No Use for a Name och Old Man Markley.
14 november 2010

Cockney Rejects till Uddevallakassetten

affischCockney Reject, ett av de allra första Oi! punkbanden, gästar Uddevalla lördagen den 6 november.
Uddevallakassetten är en årlig festival som äger rum på Morten's krog på Kungsgatan i Uddevalla. Festivalen har växt från två dagar till ett tre dagars spelschema och äger detta år rum den 4-6 november. De stora affischnamnen i år är Cockney Rejects, Invasionen och Johan Johansson. Musiken är framför allt åt rock- och punkhållet till.
17 oktober 2010

Billy Joe Armstrong på Broadway

Billy Joe Armstrong blir inhoppare i Broadwaymusikalen American Idiot baserad efter Green Days album med samma namn. På grund av ordinarie Tony Vincent tvingas frånvara under en period ska Billy Joe ta över figuren St. Jimmy.
30 september 2010

Jim Jarmusch gör film om The Stooges

Jim Jarmush med filmer som Stranger than Paradise och Dead Man bakom sig planerar nu ett filmprojekt som utlovas bli en visuellt raffinerad dokumentär om The Stooges.
12 september 2010

Le Parfum Sex Pistols

parfymflaskaDen forna punkgruppen lanserar en egen parfym. "Revolutiuon på flaska" heter det och doften ska vara fräscht citronaktigt med inslag av svartpeppar. Sex Pistols har visat förut att de inte är främmande för att bryta mot punkens främsta tabu: att göra profit. När de gjorde comeback 1996 var det många som kritiserade dem för brustna ideal och nu verkar det vara upplagt för burop igen. Hur som helst har det franska företaget Etat Libre d'Orange en ny produkt som heter Sex Pistols.
30 augusti 2010

Punkare lyckas bättre enligt forskare

Enligt två forskare på Växjö universitet lyckas punkare bättre än andra när det gäller höga poster i samhället.
11 augusti 2010

Nytt album med Bad Religion

omslagPunklegenderna Bad Religion med ett nyligen avklarat 30-års jubileum är på gång med ett nytt album i september, The Dissent of Man. The Dissent of Man blir gruppens fentonde album - det senaste utkom 2008. Skivans producent heter Joe Baressi som tidigare bland annat arbetat med Queens of the Stone Age. Skivan kommer ges ut på Epitaph och beräknas landa i skivaffärerna i den 28 september.
28 juli 2010

EP-samling med NOFX

almbumomslagThe Longest EP heter NOFX nya skiva som består av 30 låtar, samlade mestadels från utgivna EP-skivor under åren. Skivan kommer släppas i augusti. Det är Fat Wreck Chords som ger ut skivan och det märks i urvalet då EP-skivorna är, förutom ett undantag, titlar från detta bolag. Förutom låtar från EP-skivor ingår också några rariter och tidigare outgivet material.
21 juli 2010

Attentat ger ut ny LP - bara på vinyl

I sommar släpper Attentat Jag ska inte bli som dom, en skiva som bjuder på låtar från den första tiden med punkgruppen. Albumen kommer bara ges ut som gammal hederlig vinyl-LP, varav den första upplagan på 300 ex ges ut i röd vinyl.
10 juli 2010

Back To Future - tysk punkfestival

Back To Future är den tyska punkfestivalen som ägt rum varje sommar sedan 1996. I år utlovas "100 per cent punk rock, oi, psycho, ska & hc".
3 juli 2010

NOFX och Sick Of It All till Peace and Love

En månad kvar till Peace and Love i Borlänge. Två amerikanska punkband av dignitet finns med på den långa listan av band: NOFX och Sick Of It All. NOFX inleder sin europaturné 2010 med en spelning i Amsterdam den 28 juni. Peace and Love blir deras tredje stopp efter ha spelat i Oslo dagen innan. Sick Of It All har många spelningar i Europa inbokade ända fram till december i år.
1 juli 2010