Barbaras Grannar

Det svenska punkbandet Barbaras Grannar började spela i Karlskoga 1990 då flera band i staden slogs ihop. Efter ett skivkontrakt 1995 på Ägg Tapes & Records utgavs första singeln ”Ge en skål” samma år. Året därpå kom albumet Lev Å Lär som förblivit bandets enda fullängdare. De kan även höras på samlingsskivorna Röjarskivan 1-3 samt Äggröran 1-3.

Barbaras Grannar gick i graven 1998, men gör nu comeback. Av originalmedlemmarna är Thomas Herou (trummor) och Roger Palmén(sång och gitarr) med i nya uppsättningen tillsammans med nyförvärven Pelle Johansson (gitarr) och Fredrik Rosengren (bas). De saknade medlemmarna som tillhörde originalbesättningen var Glenn Forsman och Jörgen Edström.

barbaras grannar liveBarbaras Grannar spelar tempofylld punkmusik med medryckande melodisk känsla som i "Den vinglande framtid är vår". Bland andra svenska punkband befinner dem sig stilmässigt i närheten av Asta Kask och Strebers.

Efter att gjort en livespelning på hemmaplan i Borggården i Karlskoga gick bandet in i studion och fyra nya låtar släpptes den 1 oktover 2012 med titeln 2012. Här övertygar särskilt "Södertull" som förenar text och musik med en kraft som för tankarna till den tidiga Dan Berglund.

Den 26 januari 2013 står Barbaras Grannar på scen under evenemanget Kupan Punk i Karlskoga. Då uppträder också före detta KSMB-medlemmen Johan Johansson samt svenska punkbanden En svensk tiger och Skumdum.

Lev Å Lär - 1996

Bilden ovan är från en spelning i Karlskoga från 2012. Foto: Jimmy Wernström.