Skivbolag

Svenska och utländska skivbolag som distribuerar punkmusik.

Beat Butchers

beat butchers logoSvenskt skivbolag som startade i Stockholm 1984. Hette i början Studio Otukt Rec som 1991 blev Beat Butchers. Första utgivna skivan var Genom Barriären med Rolands Gosskör. Bolagets koncept är att arbetet sköts ideellt och att eventuell vinst återinvesteras i ny musikproduktion. En samlings-CD gavs ut 1994, Beat Butchers 10 år.

Några av grupperna som finns eller har funnits på Beat Butchers:
Roger Karlsson
Sista Skriket
Coca Carola
Köttgrottorna
23 Till
Hans & Greta
Asta Kask
Rolands Gosskör
Radioaktiva Räker
Brandgul

Birdnest Records

birdnest records logoStartades av Johan Granberg och gav i början bara ut skivor av dennes band: Charta 77. Under 90-talet växte skivboloaget och inrymde bland annat också Dia Psalma och De lyckliga kompisarna. Bland underetiketter finns Strange Edge, Desperate Fight Records, Ampersand Records och Kamel.

Några av grupperna som finns eller har funnits på Birdnest Records:
Asta Kask
Charta 77
De Lyckliga Kompisarna
Dia Psalma
Johan Johansson
Slutstation Tjernobyl
Sober
Strebers
Stukas
Total Egon
Troublemakers
Ubba-T

Ägg Tapes & Records

ägg tapes & records logoStartades redan 1982 av Kent "Ägget" Berntsen då kassetter utgavs där låtar av band som Asta Kask, Sabotage 81 och Missbrukarna ingick. Har bland annat gett ut albumserier på CD vid namn Röjarskivan och Äggröran.

Några av grupperna som finns eller har funnits på Ägg Tapes Records:
The Kristet Utseende
Sten och Stalin
Total Egon
Troublemakers
Iguana Party

Epitaph Records

Epitaph Records logoEpitaph Records grundades 1980 av Brett Gurewitz, gitarrist i Bad Religion. Den första utgivna skivan var också en själbetitlad EP med just Bad Religion. Andra framträdande band som tidigt signades av bolaget var NOFX, Pennywise, Down by Law, The Offspring och Rancid. När punken slog en andra gång på 1990-talet var Epitaph ett av skivbolagen som kunde känna av ett ekonomiskt uppsving, inte minst tack vare albumet Smash med The Offspring som sålde platina.

Med åren har det också tillkommit underetiketter där de mest kända antagligen är Burning Heart Records och Hellcat Records.

Några av grupperna som finns eller har funnits på Epitaph Records (förutom ovan nämnda):
59 Times the Pain
Agnostic Front
Alkaline Trio
Bombshell Rocks
Dropkick Murphys
Milliencolin
Parkway Drive
Randy
Refused
Social Distortion
The Distillers
The Hives
U.S. Bombs
Wayne Kramer
Weezer

Fat Wreck Chords

Fat Wreck Chords logoFat Wreck Chords grundades 1990 av Mike “Fat Mike” Burkett från gruppen NOFX och dennes dåvarande fru Erin. Den första utgivningen skedde i januari 1991 med The P.M.R.C. Can Suck On This med NOFX.

Fat Wreck Chords har också gett ut ett flertal samlingsalbum vilka är ett bra sätt att bekanta sig med banden som funnits på etiketten. Bland dessa finns till exempel Fat Music for Fat People (1994) och Wrecktrospective (2009).

För att inte låsa fast band vid ett kontrakt tillämpas policyn att varje band endast kontrakteras för ett album i taget därefter är det upp till bandet om det vill förlänga samarbetet.

Några av grupperna som finns eller har funnits på Fat Wreck Chords:
Against Me!
Face To Face
Descendents
Good Riddance
Lagwagon
No Use for a Name
Strung Out
The Flatliners
The Lawrence Arms
Rancid

Några andra skivbolag som inriktat sig på punk är: