The Slits

The Slits skivomslagThe Slitz musik brukar benämnas som post-punk, alltså den stil som uppstår ett tag efter punkens genombrott. The Slitz brukat sällan vara representerat med någon låt på de mängder punkkompilationer som gett ut under åren, men även om deras musik inte bevarats särskilt väl var dem ändå signifikanta på flera sätt.

The Slits var ett av de allra första banden med uteslutande kvinnliga medlemmar som spelade aggressiv rockmusik. Den mest kända banduppsättningen var Ari Up (Ariane Daniela Forster) som sångare, Palmolive (Paloma McLardy) som trummis, Suzy Gutzy som bassist och Viv Albertine som tidigt ersatte Kate Korus på gitarr efter tidigare varit med i The Flowers of Romance där en viss Sid Vicous också ingick.

The Clash brukar få äran som bandet som införlivade reggae i punken, men faktum är att The Slits var ännu tidigare ute. Influenserna från reggae är tydliga på debutalbumet Cut från 1979. De som inte kände till bandmedlemmarnas provokativa klädstil som ofta bestod av inslag av bondage blev troligtvis chockerade då de fick syn på skivkonvolutet där tre av medlemmarna var halvnakna och insmorda med lera.

The Slits skulle också hinna ge ut ett andra studioalbum, Return of the Giant Slits, innan de splittrades. På andra albumet var dock bara Ari Up och Viv Albertine kvar från första skivan. Ari som bara var 14 år då The Slitz formades och vars mamma skulle gifta sig med John Lyndon dog 2010 i cancer. Viv Albertine har efter The Slitz splittring arbetat som regissör och soloartist.

Cut - 1979
Return of the Giant Slits - 1981