X-Ray Spex

X-Ray Spex skivomslagX-Ray Spex var ett punk/new wave band som frontades av sångerskan Poly Styrene med den kraftfulla, diskanta rösten kontrasterad av uppsynen av en kortväxt ung tjej med tandställning.

Det andra huvudsakliga bidraget till det annorlunda soundet hos X-Ray Spex var en saxofonist. I början hette saxofonisten Lara Logic, men den blott femtonåriga Lara hade en lärarinna till mor och denne var angelägen om att skolan skulle gå före turnerandet. Hon ersattas därför i slutet av 1979 först tillfälligt av Glyn John och sedan mer bestående av Rudi Thompson. De andra medlemmarna var Jak Airport som gitarrist, Paul Dean som bassist och Paul Hurding som trummis.

X-Ray Spex blev till under sommaren 1976 efter att Poly Styrene (då Marion Elliot) i en annons efterfrågat ”Young punx who want to stick together”. Annonsen gav resultat och debutspelningen skedde kort därpå efter ett fåtal repningar. Hur bandet lät live i tidiga dar kan höras på livealbumet Live at the Roxy.

Att det var en ung kvinna som var initiativtagare kunde märkas på den första singeln ”Oh Bondage Up Yours!”, vilken utkom i september 1977 på Virgin Records. Låten inleds med följande textrader:

Some people think little girls should be seen and not heard
But I think
Oh Bondage Up Yours!
Singeln följdes upp av tre ytterligare vars a-sidor och några av b-sidorna skulle hamna på albumet Germ Free Adolescents som släpptes under hösten 1978. Temat som gällde för Germ Free Adolescents var konsumerandet som Styrenes texter intog en avvisande hållning mot.

Albumet avviker en del från andra klassiska punkalbum som Never Mind the Bollocks, Damned Damned Damned och Tell Us The Truth och kanske har den därför inte uppskattas lika villigt av inbitna punkare. Den bör dock räknas som en klassiker från denna tids guldålder för punk och new wave. Kombinationen av uppdrivet tempo och harmonier i låtar som ”I Can’t Do Anything” och ”Identity” har flera likheter med Buzzcocks medryckande låtar.

omslag singel av Highly InflammableÅret därpå släpptes ytterligare en singel (”Highly Inflammable” a-sida; ”Warrior In Woolworth” b-sida – ”Highly Inflammable” är inte med på Germ Free Adolescents från 1978, fast finns med på den utökade återutgivningen från 1991), men därefter var dessvärre produktionen från X-Ray Spex över.

Som brukligt skedde dock en återförening. Detta skedde 1988, fast det hela skulle rinna ut i sanden. Bandet dök sedan upp för en oväntad spelning i Brixton 1991. Fyra år senare samlades gruppen igen med Styrene, Logic och Dean för att spela in ett planerat album med titeln Conscious Consumer. Här finns bland annat den catchiga och ironiska ”Good Time Girl”, men albumet fick ett ganska dåligt mottagande och det blev ingen uppföljning som annars hade planerats.

Den som vill ha tag på en stor del av X-Ray Spex produktion kan lyssna på Let’s Submerge: The Anthology (2008), den inkluderar bland annat första singeln, ett flertal livelåtar och samtliga låtar från första albumet.

Jak Airport spelade i punkbandet Puncture efter tiden i X-Ray Spex (han medverkade även i Classix Nouveaux, precis som Paul Hurding). Han avled 2004 i cancer. År 2011 gick även Poly Styrene bort efter ha insjuknat i cancer. Hon hade samma år gett ut soloalbumet Generation Indigo.

Germ Free Adolescents - 1978
Conscious Consumer - 1995

Läs vidare - länkar

X-ray Spex - Detta är den officiella hemsidan med fakta om bandet och skivorna. Rymmer även en bildsamling och en längre biografi om Poly Styrene.